CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »


"Setiap Lebaran Selalu Menyaksikan Cerita Menarik Dan Unik ,Untuk Hati Yang Mahu Menerima Kebenaran"

Sunday, April 18, 2010

Kisah Penipuan Si Buta

Sudah lama,rasanya tak update entry blog.Al maklumla,semenjak beralih angin kepada pimpinan kerja baru (BOS baru) cara dan rentak kerja agak sibuk sikit.So that why la org ckp kalau dpt bos perempuan nie agak cerewek berbanding dgn bos lelaki.Tidak mengapalah,setiap orang ada cara dan style masing-masing .So entry kali nie bukan nk citer pasal bos or soal kerja.But soal kegiatan org yang "minta derma".Mungkin pada pandangan mata kita suasana si buta bertongkat dipapah oleh seorang wanita yg sihat sering kali datang meminta derma dan diberikan tisu sebagai penghargaan.Namun apa yang aku ingin sampaikan disini "GEJALA PENIPUAN" episode sibuta dan temannya kehulu dan kehilir dengan mencari simpati atas kekurangan sibuta tadi. Aku berjaya membongkar kegiatan penipuan yang mana rata-rata kita semua tertipu dengan tindak-tanduk mereka cukup bijak.Saya tidak menyatakan semua orang yang kurang bernasib baik itu menipu.Cuma kita perlu berhati-hati dan teliti dengan setiap orang datang dan pergi.Kisah ini berlaku disalah sebuah kedai makan di Serdang.Pada malam itu,aku keluar bersama keluarga utk menikmati makan malam disalah sebuah restoran melayu di Serdang.Ketika kami sekeluarga menjamah makan malam,lalu timbullah watak seorang buta dan temanya(sihat dan sempurna lagi tuh) berjalan dari meja ke meja meminta simpati.Aku megamati gelagat dua watak manusia yang meraih derma dari meja ke meja.Bila aku mengamati watak manusia yang sempurna yang menemani si buta tadi,perasaan ragu2 aku timbul.Hampir setiap kali,kita menikmati juadah makanan dimana-mana sahaja food corner, pasti watak2 ini akan hadir meraih simpati.Apa yang pasti watak itu adalah warga dari seberang.Pehh....penyakit seperti ini kalau tidak dibendung,pasti suatu hari nanti setiap jalan dan lorong kat KL nie penuh dgn watak2 ini,maka Wajah KL pun boleh dah jd mcm jakarta.So aku tekad utk selesaikan makan malam tuh then,hati aku tergerak utk melihat dan menyiasat dari mana watak sibuta hadir.So aku cuba mengamati mereka dari jauh.Dalam diam watak pengemis tadi perasan diri mereka sedang diperhatikan.So mereka cuba mundur mandir ditengah jalan agar aku tidak megesyaki sesuatu dan cuba megelirukan pemerhatian aku.Tiba-tiba aku melihat watak pengemis tadi berjalan menuju ke arah kereta.Peh laju betul si buta tuh berjalan.then dalam diam mereka menaiki kereta dengan pantasnya dan meninggalkan lokasi tersebut,dengan laju.Ternyata,watak2 ini adalah "PEMBOHONG" yang cuba memperbodohkan orang awam.Saya menasihati rakan2 diluar sana agar lebih berhati-hati dengan golongan seperti ini.Jika kita bersifat sambil lewa,tidak hairanlah suatu hari nanti,golongan2 ini akan mengambil kesempatan atas "kebaikan" kita,dan kebanjiran org2 seperti ini akan lebih hebat lagi.bukan lah mata dan renunglah.Mungkin akan ada suara-suara akan mengatakan,"terpulanglah diorang nak buat apa,depa nak menipu ka nak apa ka,itu urusan mereka dengan tuhan". Secara peribadi aku kurang bersetuju dengan pendapat seperti ini.Kita bisa sahaja untuk melakukan kebaikan dengan bersedekah pada orang yang sepatutnya menerima.Jika tidak maka perbuatan kita itu boleh dikira sebagai zalim.

0 comments: